niedziela, 9 września 2012

Repetytorium leksykalno-tematyczne A2-B1 do niemieckiego



Repetytorium leksykalno-tematyczne zostało stworzone z myślą o osobach posiadających podstawy języka niemieckiego i tych, którzy są już na poziomie średnio-zaawansowanym. Książka odpowiada maturze podstawowej, więc na pewno sprawdzi się jako pomoc w przygotowaniu do niej.
Podręcznik został podzielony na 14 rozdziałów dotyczących słownictwa tematycznego wymaganego na egzaminach. Znajdziemy tu więc oczywiście wyrażenia dotyczące człowieka i podróży, jak i te trudniejsze, o społeczeństwie i integracji europejskiej.
Wszystkie działy składają się z trzech mniejszych lekcji. Na początku każdej z nich znajdziemy tekst dotyczący omawianego tematu. Najczęściej jest to krótkie opowiadanie , lecz rzadziej zdarzają się także dialogi. Kolejna część ma postać mini-słowniczka, z którego dowiemy się znaczenia słów z tekstu, a także nauczymy się nowych wyrażeń dotyczących tematu. Aby nauka nie była monotonna, wszystkie wyrazy są w kolejności losowej, a nie alfabetycznej. Mimo to nie sposób uczyć się tylko z książki, dlatego warto wprowadzać nowo poznane słowa do programu działającego na zasadzie fiszek elektronicznych, np. Anki. Każda lekcja kończy się ćwiczeniami sprawdzającymi, czy opanowaliśmy temat. Zadania są bardzo zróżnicowane, poczynając na podpisaniu przedstawionych obrazków lub wykreśleniu niepasujących słów, a kończąc na wyszukiwaniu błędów i przetłumaczaniu całych zdań. Mimo to uważam jednak, że niektóre tematy powinny mieć więcej ćwiczeń. Można by tu wykorzystać choćby strony z ostatnim poleceniem, gdzie niemal połowa kartki jest zawsze pusta. Po zakończeniu każdego rozdziału staram się zawsze napisać jakieś dłuższe opowiadanie, aby użyć i utrwalić w nich poznane ostatnio słowa.
Na końcu książki znajdują się także 3 testy z całego podręcznika, sprawdzające, czy zapamiętaliśmy wszystko, czego się do tej pory nauczyliśmy. Oprócz tego jest oczywiście klucz odpowiedzi, a dodatkowo płyta CD z nagraniami z podręcznika. Muszę powiedzieć, że w tym przypadku bardzo zabolał mnie fakt, iż są tam umieszczone tylko niektóre z tekstów. Nie wiem, na jakiej zasadzie autorzy wybierali te, które mają być na płycie, ale uważam, że powinny znajdować się tam wszystkie.
Podsumowując, repetytorium leksykalno-tematyczne to bardzo dobra książka do nauki języka niemieckiego. Jak napisane jest z tyłu okładki, nauczymy się z niej około 4000 słów i zwrotów, więc myślę, że to wystarczająco dużo. Podręcznik na pewno zadowoli osoby przygotowujące się do egzaminów i nauczy wszystkich słów wymaganych na nich. Książka ma kilka wad, o których wspomniałem już wcześniej, ale mimo to bardzo mi się spodobała.

6 komentarzy:

  1. Mam taką samą książkę tylko do francuskiego i hiszpańskiego i osobiście nie polecam tego tytułu.

    Teksty są może i interesujące, ale ćwiczeń trochę mało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupowałem tę książkę głównie w celach nauki słownictwa, ale ćwiczeń mogłoby być w niektórych lekcjach rzeczywiście więcej. Można jednak zawsze zaopatrzyć się w jakąś typową książkę do rozwiązywania zadań ;-)

      Usuń
  2. Na razie to jeszcze za wcześnie dla mnie. Jestem praktycznie na początku, więc nie będę się porywać na A2-B1, ale może za jakiś czas ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem na razie na wysokim A1 i zaryzykowałem ;) Muszę przyznać, że dobrze zrobiłem, bo teksty są raczej na niskim poziomie, a nauka z książki nie wymaga jakiejś wysokiej wiedzy :-)

      Usuń
  3. Myślę, że dla mnie trochę za wcześnie na tą książkę (choć możliwe się mylę i nie doceniam swojej wiedzy z niemieckiego wyniesionej z liceum), ale zapamiętam ten tytuł, tak na przyszłość. ;)
    Ogólnie wpadły mi w oko książki z Edgara. Mam jedną do słownictwa z angielskiego i zrobiła na mnie dobre wrażenie. Planuję zakup kolejnych książek tego wydawnictwa, całkiem przyjemnie się z nimi pracuje. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. szukam ostatnio książek do niemieckiego, więc może skuszę się na ta pozycję

    OdpowiedzUsuń